ترتیبات سازمان تامین اجتماعی در وصول حق بیمه قراردادها
اقدامات سازمان تأمین اجتماعی
در خصوص اخذ حق بیمه قراردادهای پیمانکاری
ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی:
تکلیف اولیه پیمانکار در قبال کارفرما و سازمان تأمین اجتماعی
۱_ بیمه کردن کارکنان خود و کارکنان پیمانکاران فرعی نزد سازمان تأمین اجتماعی و پرداخت کل حق بیمه مطابق با ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی
۲_ اخذ مفاصاحساب بیمه از سازمان تأمین اجتماعی، پس از خاتمه یا تعلیق یا فسخ قرارداد
۳_ ارائه مفاصاحساب به کارفرما و اخذ ۵% از بهای کل کار و آخرین قسط قرارداد از کارفرما
تبصره الحاقی به ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی و آیین نامه اجرایی آن تبصره
نتیجه عدم انجام تکلیف اولیه توسط پیمانکار (پس از سپری شدن حداقل ۱ سال از تاریخ خاتمه، تعلیق یا فسخ قرارداد)
۱_ اعلام فهرست مشخصات پیمانکاران و مهندسین مشاوری که حداقل ۱ سال از تاریخ خاتمه، تعلیق یا فسخ قرارداد آنها گذشته و مفاصاحساب ارائه نداده اند = ظرف ۱ ماه = توسط کارفرما = به سازمان تأمین اجتماعی
۲_ ابلاغ مجدد برای پرداخت بدهی، ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ = توسط سازمان تأمین اجتماعی = به پیمانکار = از طریق سامانه es.tamin.ir
۳_ سپری شدن ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ + عدم پرداخت بدهی توسط پیمانکار
۴_ تعیین میزان حق بیمه توسط سازمان تأمین اجتماعی
۵_ قطعی شدن حق بیمه مطابق رأی هیأت تجدیدنظر موضوع ماده ۴۴ قانون تأمین اجتماعی*
۶_ اعلام کتبی حق بیمه قطعی شده = توسط سازمان تأمین اجتماعی = به کارفرما = از طریق سامانه es.tamin.ir
۷_ پرداخت حق بیمه اعلام شده = ظرف ۲۵ روز از تاریخ ابلاغ = توسط کارفرما =به حساب سازمان تأمین اجتماعی = از محل ۵% از بهای کل کار و آخرین قسط قرارداد
* مواد ۴۲ تا ۴۴ قانون تأمین اجتماعی:
اعتراض کارفرما به میزان حق بیمه اعلامی توسط سازمان تأمین اجتماعی
۱_ تسلیم اعتراض کتبی= ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ بدهی = توسط کارفرما = به سازمان تأمین اجتماعی = از طریق سامانه es.tamin.ir
۲_ رسیدگی هیأت بدوی تشخیص مطالبات= ظرف ۳۰ روز از تاریخ دریافت اعتراض
۳_ ابلاغ رأی هیأت بدوی تشخیص مطالبات= به کارفرما = از طریق سامانه es.tamin.ir
۴_ امکان اعتراض کتبی به رأی هیأت بدوی تشخیص مطالبات = ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رأی = توسط کارفرما یا سازمان تأمین اجتماعی = به هیأت تجدیدنظر تشخیص مطالبات
۵_ رأی هیأت تجدیدنظر تشخیص مطالبات قطعی و لازم الاجراست (اما اعتراض به رأی قطعی هیأت¬های تشخیص مطالبات در دیوان عدالت اداری ممکن است.)
ماده ۵۰ قانون تأمین اجتماعی و آیین نامه اجرایی آن ماده: وصول مطالبات سازمان تأمین اجتماعی
۱_ اخطار کتبی جهت پرداخت بدهی (حق بیمه) قطعی شده = ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ ابلاغ اخطار = توسط سازمان تأمین اجتماعی = به کارفرما = از طریق مأمورین اجرای سازمان/سامانه es.tamin.ir
۲_ عدم پرداخت بدهی (حق بیمه) توسط کارفرما، ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ ابلاغ اخطاریه = صدور اجرائیه و ابلاغ آن به کارفرما= توسط سازمان تأمین اجتماعی
۳_ عدم پرداخت بدهی/ یا عدم انجام ترتیباتی برای پرداخت بدهی/ یا عدم معرفی مال/ یا عدم تسلیم صورت دارائی خود به مسئول اجرا (در صورتی که خود را قادر به پرداخت بدهی نداند) توسط کارفرما = بازداشت اموال منقول (حتی اگر نزد شخص ثالث باشد) و غیرمنقول کارفرما = معادل مبلغ اجرائیه + ۳۰ درصد = توسط سازمان تأمین اجتماعی (مأمور اجرا + ارزیاب)
۴_ ابلاغ بازداشت و نتیجه ارزیابی = توسط سازمان تأمین اجتماعی= به کارفرما
۵_ امکان اعتراض به ارزیابی + تودیع دستمزد کارشناس رسمی در صندوق اجرا = ظرف ۵ روز از تاریخ ابلاغ توسط کارفرما
۶_ انتخاب کارشناس رسمی = توسط کارفرما/ یا به قید قرعه (در صورت عدم حضور کارفرما)
۷_ انجام ارزیابی توسط کارشناس رسمی + تسلیم نتیجه به اجرا + انتشار آگهی مزایده در سه نوبت توسط اجرا
۸_ فروش اموال منقول و غیرمنقول کارفرما و وصول بدهی توسط اجرای سازمان تأمین اجتماعی
تدوین: فرزانه کریمی
کد عضویت: COF 2440